Sunday 12 August 2012

~kerja kursus geografi tingkatan 2 bahagian 2~

sambungan dari bahagian 1....

5.0 Kaedah kajian

Sebelum memulakan kajian, saya telah mengenal pasti beberapa kaedah yang akan digunakan untuk memudahkan saya mencatat maklumat secara terperinci dan sistematik. Oleh itu, saya menggunakan beberapa kaedah kajian untuk mendapatkan hasil kajian antaranya ialah :

a. Pemerhatian
   saya membuat pemerhatian di kawasan gurun untuk mengenalpasti aktiviti ekonomi dan kesan aktiviti tersebut ke atas alam sekitar di kawasan gurun.

b. Temu bual
   saya juga menggunakan kaedah temubual dan telah menemubual beberapa orang penduduk kawasan gurun untuk mengetahui pendapat dan pandangan mereka tentang kegiatan ekonomi dan kesannya ke atas alam sekitar. Temubual dijalankan dengan penduduk kawasan Gurun yang telah lama menetap di kawasan kajian kerana mereka lebih berpengalaman tentang kawasan kajian

c. Rujukan
   saya juga membuat rujukan di perpustakaan dan melayari internet untuk mendapatkan maklumat tambahan
    tentang kegiatan ekonomi dan pencemaran alam sekitar
..................................................................................bersambung................................................



No comments:

Post a Comment